Knetball
Joined: 29 Mar 2018 Posts: 9 Location: Germany
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Posted: Tue Mar 19, 2024 3:44 pm Post subject: Every Curta deserves to be repaired, spare parts needed |
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First in English, second in German
Dear Curta Community,
some time ago, I purchased a defective "Curta Type II" at a bargain price. It was in very poor condition, rattling inside, and not functioning properly. Clearly, someone had attempted to repair it before, as it also shows significant damage internally. When I removed the lower part, several metal pieces fell out, and it is heavily soiled and partly rusted.
Since I've always wanted to disassemble and reassemble a "Curta," I decided to try it on this one, thinking it was beyond saving anyway.
Now that I've completely disassembled it, it doesn't look as bad as I thought. However, there are a few parts that are broken, so I need replacements. Perhaps you can help. Definitely broken are two screws, a bearing, a washer, some springs and retaining rings, and a gear.
The following items are needed, as per the service manual for the Curta II:
• Sheet 2 N, Position 13: Screw No. 2‘110-1, 1 x, slot broken, it was a struggle to remove it anyway.
• Sheet 1 O, Position 4: Bearing bolt No. 2‘100-1, 1 x, tip broken off.
• Sheet 1 O, Position 5: Washer No. 2‘103, 1 x, missing.
• Sheet 2 O, Position 12: Ten's carry spring No. 2‘107-4, 5 x, definitely need 3, still have one side intact for the other two.
• Sheet 2 O, Position 17: Spring washer/circlip No. 10‘097-5, 4 x, definitely need 3, a fourth one would be good as a spare, two were so corroded that they broke, one jumped away and I can't find it anymore.
• Sheet 2 P, Position 14, Screw No. 10‘015-6, snapped off.
Additionally, a gear is needed since the teeth are broken. It is not listed with an individual part number in the manual:
• Sheet O, lower gear (symmetrical, with a row of teeth) on the driving element 18 or 20, 1x.
Perhaps someone among you has the needed parts. Of course, I would be willing to pay for them.
The biggest issue seems to be that the step drum and the main axis are no longer pinned together firmly. The main axis is also heavily bent. Today, I visited a turning and milling workshop. The operator believes he can repair it.
Every „Curta“ deserves to be repaired!
Looking forward to your responses!
Best regards, Knetball
Same Text in German
Liebe Curta-Gemeinde,
vor einiger Zeit habe ich günstig eine defekte „Curta Typ II“ gekauft. Sie war in sehr schlechtem Zustand, klöderte im Inneren und funktionierte nicht richtig. Ganz offenbar hat schon einmal jemand versucht sie zu reparieren, da sie auch innen größere Schäden aufweist. Beim Abziehen des Unterteils kamen mir direkt einige Metallteile entgegen. Und sie ist stark verschmutzt und teilweise angerostet.
Da ich schon immer eine „Curta“ zerlegen und zusammensetzen wollte, habe ich es an dieser versucht, da ich dachte, dass Sie ohnehin nicht mehr zu retten ist.
Nun habe ich sie komplett zerlegt und es sieht gar nicht so schlimm aus wie ich dachte. Es gibt allerdings ein paar Teile die defekt sind. Daher benötige ich Ersatzteile. Vielleicht könnt Ihr helfen. Definitiv kaputt zwei Schrauben, ein Lager, eine Unterlegscheibe, einige Federn und Sprengringe und ein Zahnrad.
Folgende Dinge werden benötigt, bezeichnet nach der Service-Anleitung der Curta II:
- Blatt 2 N, Position 13: Schraube Nr. 2‘110-1, 1 x, Schlitz defekt, war ein Kampf sie dennoch zu entfernen
- Blatt 1 O, Position 4: Lagerbolzen Nr. 2‘100-1, 1 x, Spitze abgebrochen
- Blatt 1 O, Position 5: Unterlegscheibe Nr. 2‘103, 1 x, fehlt
- Blatt 2 O, Position 12: Zehnerschaltfeder Nr. 2‘107-4, 5 x, 3 werden auf jeden Fall benötigt, bei den beiden anderen ist noch eine Seite vorhanden
- Blatt 2 O, Position 17: Federring Nr. 10‘097-5, 4 x, 3 werden auf jeden Fall benötigt, ein vierter gern als Ersatz, zwei sind so vergammelt gewesen, dass sie gebrochen sind, einer ist weggesprungen und ich finde ihn nicht wieder
- Blatt 2 P, Position 14, Schraube Nr. 10‘015-6, abgerissen
Außerdem wird ein Zahnrad benötigt, da die Zähne abgebrochen sind. In der Anleitung ist es ohne einzelne Teilenummer:
- Blatt O, unteres Zahnrad (symmetrisch, mit einer Reihe Zähnen) auf dem Treibelement 18 bzw. 20, 1x
Vielleicht hat jemand von Euch die benötigten Teile. Natürlich würde ich dafür bezahlen.
Das größte Problem ist wohl, dass die Stufenwalze und die Hauptachse nicht mehr verstiftet also fest verbunden sind. Die Hauptachse ist stark verbogen. Ich war heute bei einem Dreh- und Fräsbetrieb. Er meint, dass er es reparieren kann.
Jede „Curta“ verdient eine zweite Chance!
Ich freue mich auf Antworten!
Liebe Grüße
Knetball |
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